Yalıkavak pazarı


Benim için yaz sezonunu resmen Bodrum’un merkezindeki evimden Yalıkavak’ın merkezindeki eve göçünce başlar. Bu da havanın sıcaklığına göre haziran ayının ikinci yarısıyla temmuz ayının ilk haftası arası değişir. Bu yaz haziran ayının son haftası sıcaklar birden bastırdı, Bodrum’daki evde geceleri klima açmadan uyumak zorlaşınca ben de Yalıkavak’a göçtüm. Geçen hafta başında İstanbul’daydım, önce Bodrum’a döndüm ve ertesi gün Yalıkavak günlerim başladı. Haziran’ın 23’ünden beri Yalıkavak’tayım. Burayla ilgili gözlemlerimi, geçen yıla göre değişen yerleri, yeni açılan mekanları önümüzdeki günlerde yazacağım. Bugün Yalıkavak pazarını yazmak istiyorum.


Pazarın giysi bölümü

Her Perşembe Yalıkavak pazarının kurulduğu gündür. Şansıma, Yalıkavak yarımadanın en iyi pazarlarından biri. Çeşit ve büyüklük açısından doyurucu bir pazar. Renklilik bakımından da öyledir. Gıdayla birlikte burada bez pazarı denilen giyim bölümü de vardır ve yazın gelen turistler özellikle bu bölüme çok ilgi gösterir. Hele Fransızların kapış kapış çakma Lacoste depolamaları görülecek şeydir. Bu bana, bu kardeşim Nicole için, bu mahallenin papazı peder Michel’e, bu da barmen Gerard diyerek çantalarını doldururlar. Yalıkavak’ın turist sayısı bakımından yükünü tuttuğu temmuz ve ağustos aylarında turist otobüsleri sabahın köründe misafirlerini pazara bırakırlar. Turistlerin ilk kez karşılaşmış gibi domates, biber, patlıcan fotoğrafı çekmeleri görülecek şeydir. Bizler için bu durum biraz sıkıntı yaratır çünkü alış veriş etmezler ama ortalıkta gezinip kalabalık yaparlar.




Datça bademinin farklı türleri, Yatağan bademi, Milas bademi... en az altı çeşit badem bulabilirsiniz
Yalıkavak pazarı yaklaşık 45 yıldır her Perşembe kurulurmuş. Öyle diyorlar. Bayrama denk gelen Perşembe günleri bile tezgah sayısı azalsa da kurulduğuna şahidim. Pazarda yarımadadaki köylülerin yanı sıra Muğla, Milas, Yatağan ve Aydın’dan gelen yerel üretici ve esnaf da tezgahını açıyor. Pazarda satılan sebze, meyva her zaman çok iyidir. Mevsimine göre ot çeşitlerini bulabilirsiniz. Mesela bugün sirken otu vardı. Sirken zeytinyağlı olarak haşlanmış yenileceği gibi soğanla kavrularak da yapılır. Çok lezzetli bir ottur. Ispanak familyasından olabilir, tadı benzer. Ama bana sorarsanız ıspanaktan lezzetlidir. İşin komiği doğada kendiliğinden yetişir. Yani kimsenin tarlasına sirken ektiğini duymadım. Civarda gezinirken üstüne basıp geçtiğimiz onlanca çeşit Ege otundan birisi yani.
Yalıkavak pazarında otlu börek, ebegümeçli gözleme gibi yerel lezzetleri de bulabilirsiniz. Ayakları sakat olduğu için hep oturan bir kadın vardır, zeytinyağlı yaprak sarması ve otlu böreği çok iyidir. Bir gün pazarı gezerseniz rastlarsınız zaten. Mutlaka tadın. Pazarın sonunda –ya da nereden girdiğinize bağlı olarak başında- anne ve iki kızının imalatı olan reçel ve marmelatları göreceksiniz. Benim tatlıyla hiç aram yok, o yüzden yorum yapamıyorum ama yıllardır oradalar ve ne zaman geçsem tezgahlarında müşteri vardır. Herhalde iyi iş çıkarıyorlar.

Birbirinden lezzetli no name zeytinyağları



Bu tezgahın sahibi her yaz aynı imlayla yazar; Yerli layim...

Sirken otu



Rakı yanında severek yediğiniz deniz börülcesi demetleri
Kendisini pazarın en sevimli esnafı seçtim
Görünüşü kötü ama lezzeti müthiş domatesler
Reçel, marmelat, erişte, pul biber vs satan anne-kız












Ve sonunda eve getiririm, ev mis gibi kokar...
Kasabada yaşamanın en büyük nimetlerinden biri böyle yerel pazarlarda yerel üretcilerin taze, körpe mallarına elinizi uzattığınızda ulaşabilmeniz. Bodrum’a yerleştikten sonra “taze” kavramımın değiştiğini söylemeliyim. En iyisini, en tazesini, en uygun fiyata alarak beslenmenin, doğal olanla haşır neşir olmanın tadına varmak için buralarda yaşamanız lazım. Şanslıysanız belki kentte oturduğunuz bölgede -mesela Beşiktaş, Kadıköy gibi yerlerde olduğu gibi-semt çarşınız vardır, bir ölçüde daha taze malzemeye ulaşabilirsiniz. Ama oralarda fiyatlar buradan pahalıdır onu söyliyeyim. Eğer semtinizde böyle yerler yoksa Migros’a, Tansaş’a, Carrefour’a falan talim etmek zorundasınız. Bir zamanlar benim talim ettiğim gibi. 

Yorumlar

  1. Değerli blog yöneticisi sitenizdeki yazılar çok dikkat çekici olduğundan Dell teknik servisleri olarak sitenizi uzun süredir takip ediyoruz.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Bodrum'da ne iş yaparım?

Bodrum'da nereye yerleşilir?

Bodrum'a tatil için geliyorsunuz. Peki nereye geliyorsunuz?